Zachęcam do lektury czasopisma Transport Miejski i Regionalny nr 12/2020, w którym opublikowany został mój artykuł „Czas przejazdu tramwajów w zależności od ich separacji od ruchu ogólnego na przykładzie ulicy Grzegórzeckiej w Krakowie”. Tematyka jest bezpośrednio związana z moimi obowiązkami zawodowymi, zainteresowaniami, a także z aktualną dyskusją – zarówno lokalnie w Krakowie, jak i ogółem w branży transportu miejskiego – na temat wpływu ruchu drogowego oraz pandemii COVID-19 na płynność ruchu pojazdów komunikacji miejskiej.
W artykule omawiam wpływ zmian w organizacji ruchu na czas przejazdu tramwajów. Za studium przypadku posłużyła mi ulica Grzegórzecka w Krakowie, na której w pierwszej połowie czerwca 2020 roku wprowadzono nową organizację ruchu, polegającą na likwidacji jednego pasa ruchu ogólnego i dopuszczenie na nim wyłącznie rowerów. Ruch ogólny wprowadzono w zamian na torowisko tramwajowe, dotychczas fizycznie odseparowane. W artykule przedstawiam komputerowe pomiary czasów przejazdu tego odcinka przez tramwaje linii 1, 19 i 22, przed i po reorganizacji. Dla każdej z linii wykonałem test istotności, stawiając hipotezę zerową, że średnie czasy przejazdu tramwajów przed i po zmianach są sobie równe. Na poziomie istotności 0,05 w dwóch przypadkach stwierdzam, że czasy przejazdu po zmianach w organizacji ruchu na ulicy Grzegórzeckiej są niższe, a w jednym brak podstaw do odrzucenia hipotezy o równości czasów przejazdu w obu okresach. Przedstawiam podstawowy wniosek, że czas przejazdu tramwajów po dopuszczeniu ruchu ogólnego na torowisko tramwajowe nie zwiększył się.
fot. Sebastian Kowal, ZTP w Krakowie