Jeśli ktoś miałby taką możliwość i ochotę, zachęcam do lektury pierwszego tegorocznego numeru czasopisma Transport Miejski i Regionalny (1/2021), w którym miałem przyjemność opublikować artykuł „Tramwaje w Lublinie – miejskie koncepcje oraz pozostałe opracowania w ujęciu historycznym i współczesnej perspektywie”. W artykule przedstawiłem historyczne plany uruchomienia w Lublinie komunikacji tramwajowej, koncepcje przedwojenne, a także te z czasów PRL. Następnie przeanalizowałem Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Lublina z przełomu wieków pod kątem wprowadzenia nowych środków transportu zbiorowego, a także zapisy Strategii Rozwoju Lublina na lata 2013-2020, Planu Mobilności Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego na lata 2017-2025 oraz Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego. W dalszej kolejności przedstawiłem autorskie opracowanie analizy kierunków rozwoju systemu transportu zbiorowego w Lublinie, skupiające się na możliwości uruchomienia aglomeracyjnej trakcji tramwajowej. Na zakończenie dokonałem przeglądu możliwości współistnienia sieci tramwajowej i trolejbusowej na jednym obszarze.
Na przełomie 2020/2021 wziąłem także udział w pracach grupy roboczej „urbanistyka i mobilność miejska”, które są elementem tworzenia Strategii Rozwoju Lublina 2021‒2030. Podczas warsztatów przeprowadziliśmy diagnozę stanu obecnego, identyfikację trendów, wyzwań i szans, wskazaliśmy cele oraz kierunki działań. Moja grupa, składająca się z praktyków, naukowców, przedstawicieli miasta, przedsiębiorców, członków NGO oraz mieszkańców, prowadziła dyskusję na bardzo wysokim poziomie merytorycznym. W swoich postulatach przedstawiłem wizję uruchomienia w Lublinie systemu tramwajowego, do czego stopniowo przekonałem współuczestników. Warsztaty dały mi wiele satysfakcji, wzbogaciły moją wiedzę, a praca z ekspertami była zaszczytem. Niemniej ważne jest, że jako działanie priorytetowe zapisaliśmy w naszych rekomendacjach uruchomienie w Lublinie tramwajów. Dodatkowo ja utwierdziłem się w przekonaniu, że dla takiej inwestycji jest poparcie społeczne!
Postanowiłem zebrać wszystkie dotychczasowe informacje o sprawie tramwajów w Kozim Grodzie w formie kompendium na jednej stronie, a konkretnie TUTAJ. Stronka dostępna jest też z poziomu głównego menu.